Saturday, June 4, 2022

Havørredfiskeri Fyn

Vorige week naar Denemarken op het eiland Fyn op vakantie geweest. Genieten van de mooie natuur, landschappen en dorpsgezichten stond op het programma. Hoofdprogramma was vissen op zeeforel. Na een maand of 4 voorbereiding stond ik nu langs de kustlijn. Bijgekomen van de toch wel lange reis met 3 uur extra file worp na worp makend. Het is tenslotte de vis van de 1000 worpen. Waadpak nog thuisgelaten vliegt het kunstaas hoopvol over en tussen de wierbedden. Eerste, op een enkele tik na, geen aanbeet. Weinig wind, zonnetje erbij. Vakantie! Vanavond weer. Om een uur of 7 s'avonds naar m'n stek gelopen, m'n vrouw komt mij gezelschap houden en gaat na een poosje weer terug naar de bungalow. Nauwelijks uit het zicht verdwenen sta ik met een kromme hengel... yeahhh ... zeeforel! Met een flinke sprong laat de zeeforel zich zien, ... tussen de 50/60 cm op een meter of 20 afstand. Met een arm de hengel vasthoudend geef ik een brul door m'n portofoon naar m;n vrouw..... ik heb er een, kom snel terug.... nog een brul.. nu weer verder drillen... lijn weer goed onder spanning en.... nee he...In het wier gezwommen rukt de vis zich los. Mij, hevig teleurgesteld achterlatend. Op deze stek vis ik nog 2 dagen door, 2 losschieter en zelf een zeeforel die bijna tegen m'n waadpak aanknalt tijdens het achtervolgen van m'n kunstaas. Er is echter in deze tijd van het jaar nog een liefhebber van kunstaas onder de kust...geep. Tijdens het zeeforelvissen klopt mijn hard sneller als ik een vis haak...yeahhh.... nee..toch een geep.
Toch fijn om vis te vangen en met een kromme hengel te staan. Uit het boek 117 fishing fine fishing spots op Fyn, pakken we elke dag een stek in de buurt om te gaan vissen.
Schitterende stekken met oeroude stenen uit de ijstijd welke door wind en golven het daglicht nu zien. Er duikt inmiddels een probleem op, de wind. Deze trekt hoe langer hoe harder aan uit westelijke richtingen precies op het kustdeel waar wij zitten nabij Assens/ Naes. Hogere golven, troebel water, veel los zeewier, draadalgen dit alles maakt de visserij er niet makkelijker op. Toch weet ik weer enkele gepen te haken. Bij het vrijmaken van mijn haak van wier zit er zelf een vis in, een zeenaald.
De zeeforel geeft echter niet thuis. hoewel deze toch nog gevangen worden,zie ik op Instagram, door de de locale deense experts. Stug volhoudend blijf ik doorgaan in de ochtend en late avond. Op donderdag valt op een noordwest gelegen stek nog te vissen. Een lange wandeltocht wadend door het water met vele worpen makend, vrouwlief ook vissend, levert ook hier helaas geen zeeforel op. Op vrijdag nog even geweest maar naast de wind vallen er ook buien. Ik hou het voor gezien....
Vliegvissen is er helaas op een enkele poging na niet van gekomen. Ten eerste was mijn werptechniek niet goed genoeg en zeker met de harde wind viel het vliegvissen voor mij niet te doen. Wordt vervolgd....

No comments: