Saturday, May 7, 2022

Lente vangsten

Het is al weer de eerste week van mei. Na een lange frisse periode met de wind veelal uit de noord hoek begint het nu toch op te warmen met temperaturen rond de 20 graden, Maart en april gaven veelal temperaturen rond de 10 graden. De vangsten waren er ook naar voor mij. Letterlijk op 1 hand te tellen. Een brasem, spiegelkarper en een schubkarper 72 cm en.... nee nog geen een zeelt gevangen beste lezer. Jaar in jaar uit ving ik zeelten in het voorjaar, maar dit jaar wil het maar niet lukken. Vanmorgen in alle vroegte er toch weer op uit getrokken. Het is heerlijk rustig buiten, je ruikt de lente, de vogels zijn dol. Na een 10-tal minuten kom ik om een stekje aan. Even wat voeren, gekiemde hennep. Verolgens van Frolic brokjes erbij. En wachten maar. Op dit stekje heb ik gisteren een flinke karper vlak onder de kant van het wier zien eten... slakjes, eitjes enz.
Ik hoor in de verte een tak knakken. Kijk om en zie een ree mij aankijken....The Deer Goddess, een goed begin van de dag. De ree vervolgt haar weg in het kreupelhout. Ik loop verder naar een andere stek, brandnetels en bramenstruiken trotserend ben ik op m'n stekje beland. Krap een vierkantje meter, meer dan genoeg voor een doorgewinterde penvisser. Prikkkkk de zoveelste brandnetel in mijn hand, je moet er wat voor over hebben. Een handje Frolic gaan voor de kant in het water. Ik zie een paar karper allerlei lekker van het water afhappen. Een vertwijfelde poging met een paar drijvende wormpjes loopt op niets uit.
Het pennetjes eens ophalen en opnieuw inleggen. Na een kwartierje nogmaals dit ritueel om te kijken of er geen tak in de lijn zit. Ik leg opnieuw in en meteen blijft het pennetje langzaam weglopen.... voorn? Ik tik aan....Geen voorn....een schubkarper gaat de strijd aan. Niet makkelijk hier,met al die takken en bramen struiken langs de kant. Maar met wat beleid glijdt de karper het net.... nee he.. de karper glijdt uit het net en begint aan de 2e ronde. Uiteraard een tak in... ik krijg het warm. De lijn springt en pingt, de hengel kraakt. de ABU C5 slip tikt...pff... gelukkig de karper is weer los een na een minuutje of zo ligt een moegestreden schubkarper in het net. De haak netjes voor in de bek. Na wat foto's krijgt de karper van 75 cm zijn vrijheid weer en zwemt met een ferme slag weg. Dat smaakt naar meer....