Tuesday, May 8, 2018

het 'Vang jasje"

Een machtige schubkarper van 90 cm vulde het net geheel

Het is rond 5.30 op zondag ochtend dat ik al wakker ben. Slecht geslapen, wat eerst een flinke muggenbeet leek, blijkt na 2 weken toch een tekenbeet te zijn. Een grote rode kring heeft zich rond het wondje ontwikkeld. Toch nog maar even gaan vissen en van de rust genieten.
Het wordt een schitterende dag. De wind staat in een goede hoek waar veel vuil heen drijft. Dit jaar nog geen karper mogen vangen, om de vis goden wat beter te stemmen trek ik mijn “vang jas” aan. Een oud leger iso jasje wat ik al een jaar of 25 draag. Dit jasje heeft al heel wat grote vissen meegemaakt.
Aangekomen op de stuk wordt er een prachtig concert gegeven door de vele vogels in het bos. Zelfs de koekoek laat zich met regelmaat horen. Ik gooi een paar handen pellets op m’n stek tezamen met wat platgedrukte en verkruimelde boilies. Ik gebruik voor de verandering eens boilys om de brasems wat uit te filteren.
Nu eerst mijn eigen insmeren met anti insecten spray, 1 beet is genoeg voor een hoop ellende!. Een beetje mistroostig kijk ik naar mijn arm die weer wat roder geworden is.
De Allcocks C815 centrepin van een jaar of 60 oud hield zich sterk in de strijd met de karper.

Na een half uur het aas eens opgehaald om te kijken of er geen blaadje takje enz mijn aaspresentatie verknoeid. Alles ligt er netjes bij, blijkbaar een mooi schoon stukje bodem. In mijn ooghoeken zie ik een wolk bellen verschijnen. Alert blijven, even kijken of de lijn goed op de allcocks C815 centrepin ligt. Er gebeurt nog niets, de bellen wolk is wel een halve meter opgeschoven richting haakaas. Schijnbaar wordt de bodem gestofzuigerd door een vis. Hoeft niet perse karper te zijn, brasem XL en zeelt geven ook bellen tijdens het azen, hoewel de zeelt bellen een stuk kleiner en minder zijn.
De grootste karper in lengte tot nu toe gevangen.

Opletten! Een tik tegen het mini pennetje, heel langzaam schuifeld het pennetje nu een paar centimeter over het stoffig, pluizige wateroppervlak. Hand om de hengelgreep, duim op de pin. Het pennetje duikt weg nog even laten lopen en patssss is sla aan. Direkt gaat de hengel in de gevechtsstand. De vis, aan de grote gele schim te zien een flinke karper, weet niet wat hem overkomt. Een korte run gaat naar een lastig tak, gelukkig keert de vis om. Vervolgens blijft de karpers wat rondjes rond de top koersen en komt al langzaam naar de oppervlakte. Ik waag een poging en land de vis in de eerste poging. Wowww het net is helemaal gevuld met een enorme machtige schubkarper. De haak zit netjes voor in de bek. De Salter geeft 24 –pond aan. Dan het meetlint er langs..75...80..85 yesss 90 cm. Een nieuw record voor mij. Na wat foto’s genomen te hebben gaat de vis weer snel terug het water in. De “vangjas” heeft zijn diensten weer eens bewezen.
Maar even niet teveel over de tekenbeet nadenken en volop geniet van deze vroege ochtendsessie. Niet lang hierna nog 1 maal misgeslagen. Helaas... Ik houd het voor gezien
In de loop van de dag ontwikkelde de rode plek rond de tekenbeet in alle hevigheid verder. Inmiddels naar de huisarts geweest en een stevige antibioticakuur voorgeschreven gekregen. Dus beste lezer. Let op met de teken!

No comments: