Saturday, August 21, 2010

Een droomt komt uit.



een Schitterende barbeel van 67 cm 8 pond

Vandaag weer eens een vrije dag op kunnen nemen en deze meteen toegekend aan een dag of mogelijk 2 dagen vissen in de Limburgse beken. Dit afhankelijk van het weer en de vangsten. s'Nachts onrustig geslapen, dus om half vijf al klaarwakker. In plaats van om een uur of 7 af te reizen naar Limburg wordt het nu 5 uur, net of ik het erg vind. Alles is al tot in de puntjes voorbereid, nog wat laatste spullen in de auto leggen en rijden maar. Om 6.30 uur op de parkeerplaats aangekomen snel de hengels, rugzak, net camera uitladen....pfff weer te veel meegenomen, ik leer het ook nooit. Op pad naar stek 1. Om mooi recht stuk om te trotten en wat overhangende bomen voor een grote kopvoorn, barbeel, meerval.. wie zal het zeggen. Neergestreken op de stek worden de eerste maden gevoerd. Om de halve minuut een 20 tal maden in het water gooien om vis op de stek te krijgen. Na een kwartiertje komt de eerste kopvoorn op de kant, +/_ 20 cm. Op de andere hengel beaasd met kaas, weinig reactie op te hengeltop te zien. Na een uur houd ik het hier voor gezien en ga een stukje verder onder de bomen zitten. Een onmogelijke stek waar wel barbeel huist, maar vandaag schijnbaar niet. Op naar de volgende stek. Het lijkt wel een militaire strafmars met die hoeveelheid materiaal die ik weer mee zeul .
Volgende stek, op mijn knieƫn onder een omgevallen boom door sta ik voor een oude boom welke half in het water staat. Hier nog maar eens proberen. Trotten wordt niets, een stuk kaas naar de overkant proberen vlak tegen de overhangende takken aan. Nee he.... Tegen de takken...niet in de takken. Met de bekende droge panggg breekt mijn lijn. Nu geen zin om moeilijke rigs en loodclips aan te knopen. Warteloodje op de lijn, stuitje en een vlijmscherpe Fox haak welke verstopt wordt in een stukje kaas.
Schuin tegen de stroom ingegooid komt het loodje precies op de juiste plek op de bodem, de lijn komt mooi strak, de hengel top in een lichte curve. Afwachten maar.
Voorzichtig een paar stappen naar achter gelopen om mijn spullen op te ruimen.



Terwijl ik aan het opruimen ben, de hengeltop in de gaten houden, je weet maar nooit. En inderdaad, vanuit mijn ooghoeken zie ik plots een maar rukken aan de hengeltop. Ik schiet naar de hengel en twijfel even wat doen, de top blijft in een kromming staat. Duidelijk dat aan de andere kant iets veel interesse heeft in mijn blokje kaas. Aanslaan ! Direkt maakt de eigenbouw Flexfloat een diepe buiging. Dat is geen kopvoorn of een andere kleine vis. Meerval denk ik, zulke grote barbelen zullen hier ook niet zitten. De hengel heeft het zwaar, gelukkig wordt het een strijd onder de hengel top. Paar meter naar links, paar meter naar rechts, maar langzaam komt de vis naar boven welke zicht nog steeds niet heeft laten zien. Dan eindelijk komt er een bruine rug naar boven... een bruine rug, dat is geen meerval maar een grote barbeel! Snel het net pakken..oeps.. dat ligt 5 meter achter mij in het riet. Met moeite het net gepakt. Verder met de dril, een heel voorzichtige dril. Zat er geen knoopje in de lijn, heb ik mijn haak goed aangeknoopt , van alles schiet door mijn hooft.
Maar dan eindelijk geeft de barbeel de strijd op en glijd het net in. Ik sta in mijn eentje te juichen daar tussen de brandnetels en bramen in, 2 passerende ijsvogel vliegen van schrik om.
Ik kijk nog eens in het net, wat een beest. Snel alles klaarmaken voor wat foto's. Vis onthaken en nu meten. De centimeter gaat langs de vis, 67 cm. Ik weeg de vis +/- 8 pond.
Een schitterende vis, ik kan mijn geluk niet op. Een droom komt letterlijk uit. Voordat we gaan slapen vragen mijn vrouw en ik vaak aan elkaar... Waar ga je over dromen? Mijn antwoord luid meestal: “ Een grote barbeel vangen !”


De vis gaat weer terug in het water, eerst een paar minuten in het net laten bij komen, dan met een paar staart slagen verdwijnt de vis in het heldere water. Ik geniet nog even na. Er komt nog een visser aan de overkant bij bij zitten. Klein, gedrongen, blauw wit oranje pak aan.... een ijsvogeltje gaat ook zijn visje vangen.



Mooier kan het toch niet.
Ik ga inpakken en terug naar huis. Niet te veel snoepjes uit de pot der barbelen halen, zuinig zijn !

4 comments:

Klaasjan said...

Super John.

Wim said...

Mooie vis uit een mooi water

Marcel said...

John,

Grote klasse en het inderdaad en droom en een ijsvogel op de foto zetten ook , voor mijn althans.
Ga zo door???


Groet Marcel

Ben said...

Je gaat goed John! Laatst al zo'n mooie karper en nu een schitterende barbeel...gefeliciteerd!

Ik droom daar ook van :)