Sunday, August 8, 2010

Twijfel




Gisteren zat ik te twijfelen hoe ik deze ochtend zou gaan vissen. Met de centrepin langs de Oude Maas, trottend achter de winde aan of met de lichte penhengel op brasem, zeelt en mogelijk een karper. Ik ging alvast een partij onderlijntjes knopen zodat ik makkelijk de haak kan verwisselen en niet een klein haakje wiebelt op de stenen aan hoeft te knopen. Gewoon lus on lus, klaar. De laatste weken in het meertje wel veel brasem gevangen maar daar bleef het ook bij, wel wat imposante kolken van geschrokken karper bij mijn pen gezien maar haken, ho maar.
De Oude Maas werd het dus.... als het weer niet te slecht werd. Gisteren avond al veel regen gevallen, vanmorgen toen ik de tuin instapte om mijn spullen te pakken zag ik dat het nog maar even droog was. Regen betekend gladde stenen langs de rivier, betekend kans op vallen, iets wat ik nu net niet kan gebruiken na mijn valpartij thuis van de trap van een paar weken terug. Toch maar naar het meertje dan, als ik maar even lekker buiten ben. Aangekomen op de stek routinematig een paar handjes pellets en maden een meter of 10 uit de kant gestrooid. Het zag er nog niet veelbelovend uit. Hier en daar wat belletjes, daar bleef het bij. Eerst een nieuwe montage uit proberen. Een baitband met behulp van een fleurnaald op de haak geknoopt en hier een gesoakte pellet aangemaakt, vergezeld van een verse worm. Een uur ging zo voorbij...niets. Weer wat bellen op de stek en eindelijk schuift de pen weg, een brasem van een centimeter of 40 komt langs de kant. Even de weerhaakloze haak met het onthaaktangetje loshalen en de brasem zwemt weer weg. Na een half uur weer wat bellen op de stek, duidelijke vis die de stek aan het afstruinen is naar een ochtend ontbijt. De brasem houdt zicht opvallend stil deze ochtend, buitenkansje voor wat andere beschubte vrienden denk ik nog. Langzaam loopt de pen opeens weg, brasem denk ik. Ik sla aan en..oei... geen brasem ! Een lange run volgt richting het smalle gedeelte met veel takken, karper !! Had ik maar een zwaardere hengel meegenomen. Vis nu met de hengel gebouwd op de blank van de BB Flexfloat 4-6 lbs. Nog maar even wat zwaarder in de hengel hangen, Gamma 17/00 kan wel wat hebben. Wat nu weer, de karper is onder water om een tak heen gezwommen, hopeloos vooruitzicht. De karper zwemt gestaag door maar is inmiddels wat gekeerd het meertje op, hierdoor komt de lijn ook weer los van de tak. Mijn kansen nemen toe. Goed de spanning op de lijn houden, je weet maar nooit met een weerhaakloze haak. Na nog wat angstige minuten komt de karper eindelijk onder de kant. Nog wat vluchtpogingen volgen, maar eindelijk kan het net onder de vis. Een luide Joehooooo... breekt de ochtendstilte. Een behoorlijk vis ligt in het net mag ik wel zeggen. Ik had hem op een centimeter of 60 geschat tijdens de dril, maar daar mag wel 20 centimeter bij. Eerst de camera en onthaakmat klaargemaakt. De vis kan de kant op. Pittig gewicht ! Een massieve schubkarper komt de kant op, na meting zijn de maten 81 cm. en 22 pond. Geweldig wat een vis ! De karper glijd weer terug het water in. Een mooie zeelt volgt hierna nog. Allen op de gesoakte pellet met worm aan een baitband. Drie aanbeten, drie vissen een 100% score, ik heb mindere dagen gehad.....
Twijfelen kan dus ook positief uitpakken ondervind ik deze keer.

groet...John R

1 comment:

Hans said...

Hallo John,

Mooi verslag en een prachtige vangst. Ik heb genoten van je verhaal en blijf je blog volgen.

Groeten,
Hans O.