Monday, March 20, 2023

Kort maar krachtig

Het is inmiddels maart 2023, de lente staat voor de deur. Een enkele maal gevist dit jaar zonder succes. Het weer, studie en een nare halstarrige griep houden mij van de waterkant weg. Vanmorgen vroeg nog eens een poging wagen. Om 6 uur de wekker gezet en na een korte rit al hoestend naar de stek gelopen. De avond ervoor de laatste 2 meter lijn afgeknipt, nieuwe haak er aan geknoopt om maar niets aan het toeval over te laten.
Eerst een paar handen gekookte hennep en een paar handen wormen gaan op m'n stek. De haak volrijgen met dikke wormen. Dan eerst even de diepte pijlen om het pennete scherp af te stellen. Beaasde haak te water en.... vast...nee toch...dat kan bijna niet. Dan spant de lijn zich en gaat de hengel krom. Het zal toch niet waar zijn.. toch wel, een grote karper vecht traag en verbaasd aan de andere kant van de lijn. De karper pakt een metertje of 3 lijn. Snel het net pakken. Zover was ik niet eens. Met de hengel tussen m'n benen geklemd zet ik het net in elkaar. Dat lukt gelukkig. Na een korte krachtig dril schuif ik het net onder de karper en til deze uit het water. Althans dat probeer ik. Het blijkt een massive schubkarper te zijn van 88 cm en 27 pond. Wat een vis.
Ik vis nog een paar uur door, het is tenslotte nog maar kwart voor zeven. Het blijft echter bij deze vis. Mij hoor je niet, wat een start. Laat de lente maar komen. Nu echter eerst weer verder studeren voor de MVK.

No comments: