Friday, September 3, 2021

De moeite waard…

Het is begin september. De afgelopen weken blies de wind uit noordelijke en oostelijke richtingen, zoals ook deze ochtend. Op diverse zomer stekjes toch maar een paar handjes gekookte hennep uitgestrooid. Vooralsnog geen karper te zien. De wind wind waait van mijn stekken af... het vissers spreekwoord " wind op de kant vis op het land" gaat het niet worden. Door de inzettende herfst begint de begroeing in de vorm van brandnetels, distels e.d zich wat terug te trekken. Een niet te bereiken stek van deze zomer is nu eindelijk te begaanbaar. Ik waag een poging op een prachtig stekje tegen een bedje waterlelies. Ik gooi een paar handen hennep op het stekje, beaas de haak met wormen en afwachten maar. Met het opkomen van de zon trekt de noordoostelijke wind ook aan. Ik kijk wat in het rond naar de druk doende vogeltjes. Verzorg ondertussen de brandnetel steken en insectenbeten. Dan in m'n ooghoeken zie ik een grote gele schim op m'n stekje. Ik vis een halve meter uit de kant het is er net 40 cm diep. De karper op de stek is groot.... een staartlob komt uit het water, ik grijp m'n hengel, dan..... een kolk een golf. De vis heeft waarschijnlijk de lijn gevoeld...weg.
Ik zal inmiddels al te denken om op zeebaars te gaan vissen aan de Nieuwe Waterweg, bijna hoog water, shadje, plugje... Bammm het gaat in een flits, pennetje weg, lijn strak, gierende ABU C4 slip. Zonder een rimpel te geven is een grote karper recht voor m'n voeten weer aan het azen gegaan en heeft de met wormen beaasde haak opgeslurpt. De karper neemt behoorlijk wat lijn, maar gaat gelukkig niet de waterlelies in. Een paar keer gaat de karper er woest vandoor, de krachten nemen af en de vis glijdt langzaam maar zeker naar het het. Bijna in het net.... daar gaat de karper er weer vandoor, een hulk van een schubkarper vecht aan de andere kant van de lijn. Maar ook deze hulk wordt moe en glijdt toch het net in. Een grote massieve brede rug hangt in het net.
Wat een beest. Eerst even de vis bewonderen. Meten en wegen , 87 cm bij 28 pond. De grootste tot nu toe dit seizoen. Dan wat foto'n nemen. Gelukkig blijft de karper rustig en kan weer snel het water in. Een bedankje spreek ik uit voor deze karper, voor de geweldige mooie ochtend die het toch geworden is. Ik vis nog even door maar zie geen teken van leven meer. Tijd om naar huis te gaan.....

2 comments:

Bureboyblog said...

Thinking about going fishing again is probably the only thinking I do when I'm fishing too.

Maurice Dyon said...

Prachtig verslag, doet me denken aan een mooie vis 87 cm en ietsje zwaarder..alweer 1999