Saturday, June 12, 2021

Na een warme week deze ochtend vroeg op pad gegaan om achter de karper aan te gaan. Hennep heeft de hele week geweekt en is gekookt. Het met hennep gevulde pannetje van tante Ma van Os, een erfstuk waar ik hennep in week en kook, gaat de voeremmer in.
Op een mooie stek tussen wat leliebedden in gaan er wat handen met gekiemde hennep het water in. Even gezeten en mijzelf goed ingesmeerd na de 4 tekenbeten van vorige week....Bakje wormen, net en hengel gepakt om nog een stukje verderop te kijken en nog iets verder, mijn tas een 100 tal meter verder achterlatend. De vis lijkt hier wel gek, over bellen plakkaten, golven hier moet toch een karper te vangen zijn. Ik besluit om diverse bellenblazende karpers te gaan belagen met een paar wormen. Onverwachts zit er een karper vlak voor m'n voeten, een metertje uit de kant, een bellenplakkaat te maken. Wormen er bij laten zakken en afwachten maar.
Starend naar het pennetje een onverwachtse wending van de karper, deze komt hoog uit het water flanken en raakt op 10 cm na mijn pennetje. Ik wacht nog even af.... niets... ik haal op,..gelijkt sta ik met een kromme hengel en een gierende slip. De karper had de worm zonder teken van leven op het penntje al gepakt. Na een paar minuten drillen glijdt de schubkarper het net in. Bij het tillen van het net voelt het al zwaar aan... een flinke karper. Na de vis onthaakt te hebben geeft het lint 82 cm. aan en 11kg. Een prachtige start van de dag. Even daarna verspeel ik een kleiner exemplaar...jammer.
Nog een tijd hier doorgevist zonder resultaat. De karpers zij toch wat verstoord. Ik loop op weg naar huis nog even langs de eerste voerstek. Wat kolken zijn zichtbaar. Toch maar even proberen. Als snel loopt het stekelvarkenspennetje weg, ik tik aan. Direkt slaat de 1 3/4 hengel dubbel. Een grote karper knokt aan de andere kant van de lijn. Goed opletten met de waterplanten...meteen duikt de karper in de plant en is er gelukkig weer snel uit. De slip van de ABU C4 geeft zonder hapering lijn af. De 1 3/4 Torrix laat zijn ruggegraat zien. Langzaam maar zeker glijdt de karper naar het net. Nog wat tegenstrubbelingen maar de Stronghold maatje 8 zit goed vast. De karper kan de kant op ..phoehhh dat is een zware. Het meetlint geeft 87 cm aan, de urnster blijft bij 14 kg. steken.... wat een vis, zo massief. De schubkarper glijdt inmiddels weer rustig het water in en gaat er met een ferme vinslag vandaar.

2 comments:

Rombout van Schie said...

Schitterende vissen John..
Onder de hengel is gewoon het mooiste !

Veel Succes nog..

John Riegman said...

Precies Rombout.... haakje, pennetje, flintertje bladlood, hengel en molen/centrepin naar omstandigheden blijft voor mij de karpervisserij waar ik nu al zo’n 40 jaar plezier aan beleef. Het aas, vaak een simpel bundeltje wormen op een haakje 8 of 10. Goede vangst....John