Tuesday, August 18, 2020

Rust....






Rust....Daar was ik wel even aan toe na een lange intense periode, verhuizen, mantelzorg voor moeders, verhuizing van moeders en de rest... Tijd om weer eens naar het zuiden des lands te gaan om aldaar een poging te wagen om een barbeel te vangen. Vanuit het hotel meteen naar de stek gegaan. Door oksel hoge brandnetels en bramenstruiken mij een weg gebaand te hebben kom ik bij mijn stek aan. Onweer en dreigende luchten doemen inmiddels op. Altijd listig in deze omgeving met al die hoge bomen. Een paar handen met pellets gaan te water. In gedachten zie ik de pellets op de bodem dwarrelen precies op de plek waar ik wil. In de praktijk met al die stromingen en stroomnaden is het een beetje gokken. Toch nog maar een paar baitdropper vol loslaten op de stek. Inmiddels gaat het in de verte richtting Duitsland helemaal los in de lucht...takkeweer.


 Niet lang na het inleggen van de beaasde haak volgen er al wat korte tikken op de top. Ik denk er zo het mijne van.... jawel na een half uur komt er een brasem op de kant die na een korte tik op de top de stek op zijn kop zet. Ik pak in, morgen om 4 uur gaat de wekker. Het is 5 uur als ik weer terug ben op mijn stek. Hoofdlamp aan, met de baitdropper wat pellets op de stek, beaasde haak op de voerstek en even genieten van de rust. Al snel volgen er weer wat tikken op de top en getril..... ervaring leert inmiddels dat er wat "rommel" zich op de lijn verzameld heeft. Als het licht wordt zie ik dat het harder stroomt en dat er veel rommel, planten en takken in het water drijven. Dat er stroming in het water gekomen is is gunstig, al die rommel niet. 


Ondertussen een andere stek opgezocht. Tot 2 keer toe een kromme top, veroorzaakt door een partij waterplanten. Helaas nog geen barbeel. Weer terug op de oude stek. Ik zit goed en wel om wat te eten of de centrepin gilt het uit. Ik zie een kromme hengel in de steun staan. ...yessss...Na een korte dril komt er een....maisplant naar boven....grrrr. Ik ga stug door. Een 14 mm pellet gaat op de hair en verdwijnt de diepte in. Na een half uurtje weer een keiharde aanbeet....het zal toch niet weer..... Nee ik voel een vis aan de andere kant van de lijn. 

Helaas onder een boomstronk gezwommen, maar na wat tactisch trekwerk komt de barbeel onder de boomstronk vandaan en kan deze naar het net gedrild worden. De barbeel heeft er zin in en blijft lang in de diepte zijn rondjes draaien.

 Dan toch wordt de barbeel moe en glijdt in het net. Eindelijk, alle inspanningen en ellende van de afgelopen tijd zijn voor even vergeten. De vis meet 73 cm. Snel de kamera gepakt voor wat foto's, gelijkt zie ik een ree in m'n ooghoeken langsrennen. Nog net op de foto. De barbeel komt ook op de gevoelige plaat te staan en glijdt weer terug het water in. Na nog een boomstronk en een berg groen gevangen te hebben keer ik met een tevreden gevoel weer terug naar het westen des lands.

No comments: