Thursday, June 20, 2019

Over de landgrenzen improviseren.

Een schitterende kopvoorn

De afgelopen week eens over de landgrenzen vakantie gehouden, te weten in het prachtige Luxenburg.
De barbeel van 50 cm.

Een mooie vakantie woning op een park gehuurd met het riviertje de LÓur over het terrein lopend. Naast de nodige kleding, camera's, etenswaren het nodige visgerei ingepakt. Wat er in LÓur valt te vangen liet zich raden. Forel werd over gesproken, een vlieghengel gaat mee, voor de rest niet veel betrouwbaars vernomen, dus een matchhengel en een halve liter maden meegenomen.
Aan het vliegvissen op forel, zonder resultaat

Aangekomen in Luxenburg bij de vakantie woning zag ik al in m'n ooghoeken dat het water laag stond. Dat gaat lastig worden. In de loop van de dag als eens even gevliegvist, zonder resultaat. In de avond maar eens met de matchhengel, een stroomdobber, onderlijntje 12/00 haakje 14 en de halve liter maden er op uit getrokken. Op zoek naar wat dieper wat kwam ik al lopend aan het einde van het terrein bij een ruime bocht in het riviertje terecht.
Mijn eerste elrits ooit.

Hier maar een een hand maden te water later gevolg door een beaasde haak. Binnen enekle tellen ging de dobber al onder, ik tik aan, waarempel, een visje. Na even goed kijken blijkt dit een elrits te zijn,m'n eerste ooit. Hierna volgt bij vrijwel elke keer na inleggen een visje aan de haak. Met nadruk op "je" visje zo groot als m'n pink bijten maar al te graag in de maden, grondel, serpeling, elrits, kopvoorn, blankvoorn.

Een van de vele bezienswaardigheden van Luxemburg, kasteel Vianden.


De tweede avond gaat dit ook zo door... Tijd voor wat anders. Dobber eraf, onderlijn eraf, na wat materiaal speuracties in de vistas het een en ander gevonden en kon er wat geimroviseerd gaan worden... stuitje op de lijn, wartelloodje van 20 gram op de lijn gevolgt de 2 stuitjes, als laatste een korum hairrig haak met quick stop aan de haak geknoopt. Als back-up voor de maden had ik nog een zak Code Red pellets in 2 maten meegenomen.
In het zuiden des lands vaak goed voor een barbeel en kopvoorn. Een half uurtje geleden al een paar handen 4 mm pellets gevoerd, nu de 8 mm pellet voorzichtig op de beoogde plaats in de uitgediepte bocht inleggen. De hair wat korter gemaakt, want kopvoorns zijn lastige bijters. Bij gebrek aan hengelsteun de matchhengel op de grond gelegt en de lijn op de centrepin strak getrokken zodat de top ligt krom staat. Afwachten maar. Lang wachten hoeft niet al snel een veneige tik op de top, ik sta op scherp. Dan een hard ruk, ik sla aan... hangennnnnn. Een fel vechtende vis verweert zich aan de andere kan van de lijn. Wouwww daar had ik niet op gerekend. Na een minuut of wat komt een gele schim omhoog, een dikke grote kopvoorn geeft het op. Eenmaal op de kant de vis voorzichtig onthaakt, terug het net in en het water in en snel vrouwlief opgebeld om wat foto's te komen maken. De kopvoorn meet 53 cm, wat een beest. Na de foto's gemaakt te hebben gaat deze prachtige vis weer terug zijn vertrouwde water in.
Ijsvogeltje

De andere ochtend ga ik het nogmaals proberen, dit smaakt naar meer. Ondertussen heb ik een concurent gespot, een prachige blauwe ijsvogel heeft zijn positie ingenomen op het eilandje midden in het riviertje. Na een paar tellen heeft deze al een visje te pakken.
Een beresterke barbeel van 62 cm.

Het ritueel herhaalt zich voeren, ingooien en wachten.En binnen een uur sta ik weer met een kromme hengel, een hevige verzettende vis probeert naar het eilandje te zwemmen in een lange run. Gelukkig weet ik de vis net op tijd te keren en even later glijd een prachtige barbeel het net in. Wat een beest, weer een aangename verrassing ! Deze vis meet 62 cm. Bijna half negen in de ochtend tijd voor ontbijt en om Luxenburg verder te gaan verkennen. De andere ochtend wederom vroeg op en ja hoor,om 6 uur in de ochtendmist kan nogmaals een barbeel de Code Red pellet niet weerstaan. Deze meet 50cm. Uitstekend gezelschap..mijn vrouw..prachig weer, fijne vakantiewoning, vele bezienswaardigheden en een paar geweldig mooie vissen.... mjn vakantie kan niet meer stuk!

No comments: