Saturday, July 9, 2011

Het tij keert.


Snoekbaars 62 cm.
Vandaag sinds tijden weer eens achter de roofvis aan. Heb sinds vorig jaar een licht Shimano spinhengeltje staan en het een en ander aan kunstaas in de vorm van rubber shadjes, twisters, loodkopje en wat plugjes. Het vissen op kunstaas is echter niet aan mij voorbestemd. Ik heb al heel veel kunstaas in de loop der tijden verspeeld en wordt daar toch een beetje moedeloos van. Toch maar weer de moed verzameld vandaag en in de Oude Maas op mijn "winde" stek gaan vissen met kunstaas en afwachten welke vis er zich in een stukje rubber of metaal vergist.
Eerst over de glibberige stenen naar beneden klauteren. Sinds mijn val van de trap thuis vorig jaar gaat dit niet zo soepel meer. Een misstap om nog snel even een vlokhengel te pakken van zolder en je ligt beneden. Hoort bij het leven zullen we maar zeggen, vallen en opstaan.
Op de stek aangekomen gaat er eerst een shadje met een dropshot loodje te water in de wateruitlaat van de zuiverings installatie. Na een half uur alle stukken van de stek afgevist te hebben even wisselen van aas. Een Spro roofblei aasje. Voorzichtig uit de verpakking halen, te voorzichtig, haak in mijn vinger, ik schrik, kunstaas tussen de basalt blokken. Ik loop al binnensmonds te schelden, maar geluk ik kan het nieuwe stukje kunstaas nog net pakken. Zorgvuldig aanknopen en naar de bodem laten zakken en weer een stukje ophale.....n..... wat nu? Muurvast tijdens de eerste worp.... om een lang verhaal kort te maken.... alles eraf.
Terug bij af, of ga ik naar huis en zet ik het hele spul op Marktplaats. Toch nog maar een langzaam zinkend plugje aanknopen, slechter kan het niet worden. Ik werp uit tegen de harde wind (waar is de zomer) draai snel in om niet vast te lopen op de mosselbanken. Ik voel de plug tegen de mossels stoten, gelukkig , niet vast. Nog maar een paar worpen, je weet maar nooit.
Opeens weer een bonk op de plug, nee he niet weer vast. Wat nu, de slip begint te lopen, waarachtig een vis. Kan nog niet zien wat het is, maar toch een flinke vis. Na een korte dril komt een flinke vis voor de kant in de stroming glijden, een snoekbaars!! Tjonge tjonge, mijn dag kan niet meer stuk. Het tij is letterlijk en figuurlijk gekeerd, het wordt vloed in de Oude Maas en ik vang een mooie snoekbaaars.
Met moeite 1 foto gemaakt op de glibber keien, snel het meetlint erlangs, een PR zoals dat in vaktermen heet, 62 cm.
Voorzichtig schuif ik de vis terug de stroming van de Oude Maas in, op de achtergrond bonkt, ronkt en rookt de Shell. Ik ben daar mee opgegroeid en vertrouwd met alle geluiden en luchtjes van deze industrie. Ik maak nog een paar worpen en ga dan huis. Voordat ik mijn vangende Japanse plugje verspeel........

groet...John R

2 comments:

FER said...

John,

Met je PR aan gort is alle moeite het waard geweest, denk ik.

Grtx,

FER

John Riegman said...

Hallo Fer,
62 cm. is geen gigant maar de lat ligt weer een stukje hoger om het PR scherper te zetten. Er is in de Oude Maas snoekbaars van 108 cm. gevangen, heb dus nog wel even te gaan. Je bent overigens vlak onder mijn stek doorgereden onderweg naar de Maasvlakte, ik vis naast de Botlekbrug.

groet...John R