Wednesday, July 15, 2009

Harder XL

De record harder van 73 cm
Vanavond, nadat ik na een zware plensbui van m'n werk naar huis reed, zag ik, toen ik over de Botlek brug reed, dat de Oude Maas er verleidelijk bij lag. Het water lag er mooi vlak bij en er stond niet te veel stroming. Toen ik even later thuis kwam opperde mijn vrouw om lekker te gaan vissen. Uiteraard zeg ik daar geen nee tegen en na wat getwijfel of het winde of karper werd besloot ik op de rivier op winde te gaan vissen. Snel een halfje wit uit de vriezer gehaald, spullen gepakt en 3 minuten later komen we op m'n favoriete stek aan. Eerst even kijken hoe het water er bij ligt. Prachtig, beetje wind op de goede kant, weinig stroming, lekker wat drijfvuil op het water, geen meeuwen of waterhoentjes en..... Mijn vrouw en ik kijken elkaar aan. Een 3 tal enorme harders zitten op de stek. Loom zwemmen ze rond tussen al de kleine visjes. Even later verdwijnen ze weer naar wat dieper water.Gelijk de korst hengel opgetuigd en snel een broodkorst uit het nog half bevroren wit gesneden en deze een meter of 5 uit de kant gegooid. Wat losse korsten tussen het drijfvuil in het water gegooid en afwachten maar. Na een kwartiertje wordt het eerste korstje voorzichtig weggeplukt. Winde, dat kan niet missen. Een fractie later lijkt het wel als of er een dolfijn door het water raast. Een brede dikke V-golf schiet van korst naar korst en plukt van alles weg. Nu is de mijne aan de beurt. De korst wordt wild beroerd maar daar blijft het bij. Een paar seconden later is de vis, waarschijnlijke 1 van de grote harders al een meter of 30 verder. Snel een verse korst aan de haak gemonteerd. Een 15 tal meter uit de kant gegooid en gespannen wachten.Lange tijd niets, opeens worden er weer wat korstjes weggeplukt en dan gaat het snel. Mijn korst verdwijnt in een grote kolk, ik wacht beheerst even met aanslaan (valt niet mee). Ik sla aan, er gebeurt niet zo veel, de hengel gaat krom maar geen lange run. Winde, grote winde.
Zenuwslopende dril.
De winde blijkt wel erg groot te zijn als de staart en de grote zilveren flanken schitteren in de zon. Dan weet ik genoeg....harder !! De harder wordt wakker en neemt een flinke run. De doembeelden van lijnbreuk beginnen al in mijn gedachte op te komen. Gelukkig zit er Technium 20/00 op de molen. Ik voer de druk wat op, de vis ook. Met machtige slagen duikt de harder de stroming in. De Thomas&Thomas gaat krom als een hoepel. Maar alles houdt het toch nog toe. Mijn vrouw is intussen bij me op de gladde stenen komen staan om te assisteren met het landingsnet en om wat foto's nemen. Wankelend over de stenen lopen we naar links en naar rechts op de vis onder controle te krijgen. Diverse malen duikt de harder vervaarlijk langs de stenen, maar gelukkig, het gaat allemaal nog goed. Dan eindelijk gaat de harder de strijd opgeven, langzaam komt deze naar de kant. De slip wordt verder open gedraaid voor het geval dat... Vrouwlief schuift voorzichtig het net onder de harder. Hij past nauwelijks in het net besef ik mij nu. Wat een vis! Voorzichtig de stenen opklauteren en de onthaakmat klaarleggen. De vis zit keurig voor in de rare harder bek gehaakt. Het meetlint er bij gepakt... 73 cm. Na de nodige foto's gaan deze prachtige vis weer terug het water in. Ik/wij zijn in juichstemming !!Wat een onverwachtse ontwikkeling op een mooie zomerse avond. De juiste benaming voor de vis is overigens diklipharder, 1 van de foto's laat zien waar deze naam vandaan komt

1 comment:

Aaldrik Pot said...

Beste,

Voor het Friesch Dagblad maak ik een verhaal over bijzondere sporen van dieren. Een spoor dat ik graag wil behandelen is het graasspoor van harders op algen. Daarvoor ben ik ook nog op zoek naar een foto van de bek van een harder. Op jouw site zie ik een mooie foto van een harderbek staan. Zou ik die foto met naamsvermelding mogen gebruiken bij mijn stuk? En zo ja, zou je me de foto dan in een wat hogere resolutie kunnen toesturen?

Met vriendelijke groeten,

Aaldrik Pot
06-51453305