Thursday, May 21, 2009

Hemelvaartdag 2009



Uitzicht op een mooie visstek



Gisterenavond na een lange drukke dag werken snel de voorbereidingen voor de volgende ochtend gaan treffen. Spullen klaarzetten, diverse aassoorten in de rugzak doen, camera plus statief pakken enz. enz. zodat de volgende ochtend in alle vroegte direkt de auto beladen kan worden zonder alles bij elkaar te hoeven zoeken en van alles te vergeten. Een goed begin is tenslotte het halve werk.
Om half zes opgestaan en binnen een kwartier aangekomen op m'n stek, die gelukkig nog vrij was. Het "meertje"ligt er schitterend bij. Snel m'n eigen installeren en het nodige voer op 2 stekken gooien. Links een meter of 6 uit de kant de stek voor de centrepin, recht vooruit de stek voor de brasem hengel. Met de zeelt verhalen van Rob H uit het forum in m'n hoofd voer ik behoorlijk wat maden op m'n stekken, samen met mais, steurpellets en wat gewoon grondvoer moet er toch een prachtige gedekte tafel ontstaan op de bodem van het water denk ik zo. Al snel beginnen de eerste ruisvoorntjes m'n met maden beaasde haak vol overgave aan te vallen. M'n pen is af en toe net een balletdanseres omlaag, omhoog, plat, links dan weer naar recht, de visjes zijn door dolle heen. Ik blijf maden en wat lokvoer bijvoeren. Na m'n zoveelste voorntje duikt m'n pen weer weg, ik sla aan en verwacht weer wat gespartel. Maar nee, dit is heel wat anders. De brasem hengel gaat zo krom als een hoepel, grote brasem of.... Jawel, ik ben in juich stemming, een zeelt aan de haak. Voorzichtig drillen en gelukkig, de zeelt ligt in het net. Snel de camera op het statief zetten, afstandbediening neerleggen. De zeelt komt korte tijd op het droge om hem te onthaken en er wat foto's van te maken.


Close up van een mooie zeelt

Voorzichtig terugzetten en afwachten wat deze ochtend nog meer in petto heeft. Na de nodige voorntjes en kolbleitjes volgt er een mooie brasem. Gevolgd door een best exemplaar van 58 cm. Dat gaat goed, m'n ochtend kan niet meer stuk. Opeens een hoge toon en een blauwe flits, ijsvogels, 2 stuks, gelukkig deze hebben de winter overleeft.
De ruisvoorntjes zijn nog steeds gek en m'n aas krijgt nauwelijks de kans om de bodem te bereiken. Weer schiet de pen weg, wat heb ik er nu weer aan. Na een korte dril komt er een prachtige ruisvoorn van 28 cm op de kant. Dat bied perspectieven voor de vlokhengel denk ik direkt. De splitcane hengel met centrepin zijn inmiddels verhuist en het aas wordt nu ook recht vooruit gegooid, zover als mogelijk is. Nog maar wat maden over de stek gooien. Na een kwartiertje duikt de de Chris Lythe pen langzaam weg. Ik sla beheerst aan en sta meteen met een kromme splitcane hengel in m'n handen. Met 1 hand snel de brasemhengel indraaien en het net alvast klaarleggen. De vis aan de andere kant van de lijn neemt wat meters lijn, de centrepin ratelt er vrolijk op los. Karper of zeelt, de vis blijft diep zwemmen dus nog even geduld. Na een minuutje komt de vis moegestreden aan het oppervlak en ik mag voor de tweede maal deze ochtend een fraaie zeelt boven het net trekken. Na de nodige foto's pak ik weer in en ga met een zeer tevreden gevoel huiswaarts.
O ja, de zeelten waren 48 resp. 51 cm.
Dat is was weer een tijd geleden dat ik zo lekker gevist heb !

No comments: